Merocok-rocok... Randai???

Assalamualaikum...

this post, aku just maw share yang aku p tengok Teater abang aku yang dia jadi pelakon la.. bukan jadi pengarah pun.. hehe.. hm, aku tengok show matinee(petang) pada 27 Feb 11.. cita tu hebat, 18 sx,,<hey, im 20 okay...> jalan cerita yang bagus, penuh dengan aksi la.. pelakon2 nya pun xkurang hebat... <which means hebat la bha...> hm, dalam cita tu, dorang guna konsep Randai yang datang dari N.9.. <hah?? apa tu??> well, aku pun xtaw la apa benda Randai tu sebenarnya, and shameful, yang aku sendiri pun xtaw dari mana wujudnya Randai tu.. hm, but as usual, menimba ilmu, buat apa maw malu kan... hm, give me some time to explained what is Randai really is....

Randai merupakan persembahan teater etnik Minangkabau yang menggabungkan seni muzik, tarian, drama, nyanyian dan pencak silat. Biasanya dipersembahkan bagi upacara tradisi dan perayaan. Dipersembahkan sebagai teater dalam bulatan bagi mencapai persamaan dan penyamaan antara penonton dan peserta. Kisah disampaikan melalui lakonan dan nyanyian, dan kebanyakkannya berasaskan lagenda Minangkabau dan cerita rakyat.

Randai Berasal awal abad ke-20 hasil gabungan seni bela diri tempatan, penceritaan dan tradisi persembahan lain. 

so, itu lah sedikit cerita, fakta dan asal usul susur galur Randai.. so, nda la juga aku rasa blank bila ada orang mention nama Randai tu depan aku.. hehe...

even aku nda dapat rakamkan momentos yang superb untuk teater ni, but ada la juga benda yang boleh jadi santapan mata....







so, itu ja lah yang aku maw share kali pada entry kali ni..
heheh... hm, BTW, abang anip.. your act was superb.. cool man...

till then....


2 comments: