What Do U Plan For Future??


Assalamualikum...
Hello all..

hm.. i've been thinking lately yang zaman dulu2, ala, time zaman masih hingusan lagi.. haha.. selalu la juga fikir tentang masa depan... hihi... 
time tu, semua benda maw jadi.. penah la 1 zaman tu, mama aku selalu cakap "kalau besar nanti, adek maw jadi apa??" aku dengan happy go lucky nya cakap "maw jadi doktor".. fuyoooooo.... ya la kan time tu nda taw lagi dengan sistem duniawi ni.. jadi sebut ja la papa... tambahan pula mama selalu encourage untuk jadi doktor sampai dibelikan set mainan doktor untuk budak2 tu.. hahah... bila ingat balik memang zaman tu zaman yang kita paling suka.. ya la nda perlu pun maw fikir tentang apa2 benda yang buat kepala lagi pusing...



then, masuk zaman kanak2 dewasa sket, <sekolah rendah> cita2 pun masih sama... haha.. yalakan fikir logik la time tu yang doktor tu best, boleh bedah2 orang... haha.. hm, then ada 1 masa dalam zaman tu yang aku dah cukup umur n dah boleh fikir kes berat sket... mula la bincang2 dengan kawan2 pasal time skolah menengah maw study d mana.. Fuuuhhhh!! time tu, semua skolah sains yang ada dekat sabah tu d sebut... MRSM la, SMS la kiranya yang top2 la... then, last choice pla adalah sekolah menengah yang ada dekat sekitar sana.. konon2 nya maw belajar hidup berdikari la lagaknya ni.. haha... 

then dah masuk form 1 aku p skulah agama... which is cuma 20 minit ja perjalanan naik kereta p sana.. bukan jauh pun... haha... but, still la boleh di anggap berdikari.. hidup jauh dari family.. urus semua benda sendiri... haha... no wonder yang keadaan tu membuat kan aku sangat2 matang dalam berfikir... haha.. time tu lah aku terdedah kepada perasaan2 cintan-cintun ni.. but, fortunaety, aku bukan bercinta pun, just minat.. jadi kipas susah mati la.... biasak la bro, tinggal asrama, konpom la ramai budak2 abang2 senior yang molek.. hehe.. so, aku pun tangkap la sorang jejaka yang senior 2 tahun dari aku.. xdak buat apa pun, just suka tengok.. ya la, budak sekolah agama, mesti muka suci punya.. hihihi....<mengarut bell..>



so, semua kenangan2 tu just bertahan 2 tahun k, when lastly aku decide yang aku maw kuar pada hujung tingkatan 2 p balik rumah.. banyak la alasan yang aku bagi... antaranya.....<jeng...jeng..jang...>

+ sekolah tu teda air.. susah mandi...
+ susah la bahasa Arab.. takut nda boleh angkat...<jawapan femes..>

haha.. tulah antaranya... then aku pindah ke sekolah yang perjalanan cuma 5 minit naik motor... dekat kan... hihi... then samapai la habis SPM aku disana... dengan kawan2 yang tabiat ala2 aku... gaya ala2 aku.. semua la sehati dan sejiwa.. itu yang perlu disematkan...lalalalaalal~~<mengarut lagi bell>.. ok, back to the story...
then, pas ja habis SPM, aku isi la UPU, matrix, poli, F6, SPA... ala, lebih kurang semua la aku isi.. haha...

then, tiba d ambang zaman remaja telat.. hihihi... aku memutuskan untuk masuk ke Politeknik Kota Kinabalu... berbekalkan keputusan yang xseberapa... <huhu.. malu eden...> aku ambil kos Pengurusan Hotel dan Pelancongan.... waaaaa..... punya jauh menyimpang dari cita2 doktor dulu p jadi waitress.. wakaka.... so, on that time, i realize yang aku ni xda bakat dan kelayakan pun maw jadi doktol... huhu... <trepp sedeyh ni...>

then, aku jalani la kehidupan sebagai mahasiswi kat sana.. yala IPTA, kenala Up sket.. hihihi.... belajar di sana buat aku jadi lebih matang taw... best belajar kat sana.. p yalakan masa depan kurang terjamin... but, the most important things are.. di sini lah aku jumpa kawan2 yang gila2 yang sangat2 bad ass n jumpa someone yang aku sayangi....maw taw??

ni la dorang.....

+ kawan 1 kelas.....


+ my dear Hubby...


mereka meriki ni la yang buatkan hidup aku gembira sepanjang d sana..
:)

then.. 2 sem aku kat sana aku isi SPA... rezeki tiba and I grabbed... aku p temuduga n lastly, aku dapat masuk ke sini pula... KSKB Sg Buloh, Selangor... aku quit poli and aku ambil peluang ni untuk tentukan masa depan aku.. guess what... aku dapat bidang kesihatan yang dulunya maw jadi doktor tu kini ada la link2 tu.. walaupun jauh menyimpang daripada posisi asal.. akhirnya aku masih juga boleh berada dalam bidang perubatan ni... Syukur Alhamdulillah... Aku bahagia dengan apa yang aku ada sekarang dan apa yang aku lalui pada masa dulu tu aku rasa sangat2 bertuah sebab walaupun aku dah jatuhkan nasib aku untuk bermastautin d PKK tu, but last2 aku dapat juga jatuhkan nasib aku d bidang yang menjamin masa depan aku...

untuk kawan2 aku yang berada d PKK... Credit to all of u kerana sentiasa bagi aku semangat selama berada di sana.. n guess what, I miss U guys.. a lot... so, ni hadiah untuk kamu...hihi.. terima dengan hati yang iklas taw..


so, people, what have u plan for your future?? adakah apa yang korang buat sekarang ni memadai untuk dibanggakan pada masa depan.. think about it... n for me, bersyukurlah dengan apa yang di miliki sekarang.. berubah untuk arah yang lebih baik tu sangat d harapkan.. tapi kalau berubah ke arah yang "sana" tu,, think properly kay... 
dan aku doakan semoga masa depan mereka2 yang membaca entry ni akan cerah secerah2 matahari... aminn... 

till then...

1 comment: